شناسهٔ خبر: 19767 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«گردان گمشده» در عید سعید فطر به صورت الکترونیکی پیدا شد

سوره مهر الکترونیک به مناسبت عید سعید فطر، کتاب «گردان گمشده» رابه همراه تعدای اثر دیگر در سامانه‌های فروش الکترونیکی عرضه می‌کند.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایبنا؛ انتشارات سوره مهر به مناسبت فرارسیدن عید سعید فطر، 30 عنوان کتاب، از جمله «گردان گم‌شده» را با موضوعات دفاع مقدس ،ادبیات،‌ کودک و نوجوان، هنرهای نمایشی و انقلاب اسلامی در قالب کتاب الکترونیک منتشر می‌کند.

«گردان گمشده» درباره خاطرات سرگرد عراقی عزالدین مانع است که در آن به چگونگی اشغال خرمشهر، رویدادها و اتفاقات زمان اشغال خرمشهر و در پایان به چگونگی آزادسازی خرمشهر می‏‌پردازد. 

وقتي نيروهاي عراقي در مستي و بي‌خبري پس از اشغال خرمشهر به سر مي‌برند، جوانان و نوجوانان بسيجي به آنان شبيخون مي‌زدند، عراقي‌ها تصور نمي‌كردند در اين جنگ خونين، خرمشهر دوباره آزاد شود اما بر اثر رشادت رزمندگان ايراني، عراق مغلوب اين نبرد شد. سرگرد عراقي عزالدين مانع كه خود در اين افعال نقش داشت، شرح وقايعي كه گردان او را در خرمشهر گرفتار كرده بود در اين كتاب بازگو مي‌كند.

در این کتاب آمده است: «...امروز آثاری که از افسران و سربازان عراقی منتشر می‌شود، بیانگر این نکته است که عراقی‌ها نیز مانند آلمان‌ها صاحب «ادبیات ضد جنگ» هستند؛ زیرا هم متجاوز بوده‌اند و هم مغلوب. آلمان‌ خاکسترشده هیچ هدف مقدس و ارزشمندی را در دو جنگ بزرگ جهانی دنبال نمی‌کرد. به همین خاطر، متجاوز شکست خورده نمی‌تواند «ادبیات مقاومت» خلق کند...»
 
در «گردان گمشده» در دو قسمت مختلف نام دو مترجم عنوان شده است: عبدالرسول رضا گاه و محمدنبی ابراهیمی. 

سرگرد مانع خاطرات بسیاری از جنگ در سینه محبوس داشته که عاقبت از طریق یک روزنامه توانسته به ثبت آنها بپردازد. وی بیان این خاطرات را تجربه ارزشمندی برای فرهنگ و ادبیات جنگ می‌داند زیرا ملت‌ها به تاریخ خود افتخار می‌کنند و به نظر وی ملت ایران این شایستگی را دارد که به خود فخر کند؛ چرا که تاریخ این ملت، تاریخ دفاع است. 

سرهنگی در‌باره سرگرد عزالدین مانع معتقد است: «... از او مطلب زیادی نمی‌دانیم. او فقط همین یک کتاب را نوشت و نمی‌دانیم تا پایان جنگ بوده یا نه و چطور پایش به ایران رسیده است. او فقط مقدمه کوتاهی برای کتاب گردان گم‌شده نوشته و گفته است این نوشته سند گویایی از واقعیت‌های جنگ تحمیلی است که موجب رسوایی دشمنان ستم‏‌پیشه است.»

مانع، زمان انتشار این کتاب را زمانی می‌داند که امت اسلامی به مرحله «عبور به سوی نور» رسیده است. خاطرات این سرگرد عراقی از زمان اشغال خرمشهر آغاز می‌شود و تا پایان آزادی آن ادامه می‌یابد.

این خاطرات در بخش‌های «عراق جدید»، «مست در نیمه شب»، «تانک‌ها و پناهندگی»‌، «اعلام ستوان‌یار»، «گم‌شدن مواد غذایی»، «انفجار در ساعت یک»، «مرگ سرهنگ»، «سنگ ریزه‌های ارتش»، «قاتل کیست؟»، «شام دستگیری»، «ستون خون»، «شب قتل یک ملعون»، «مرگ  خانه خراب کن!»‌، «انفجار بزرگ»، «دستورات فرماندهی» و «شهر آزادشده» تنظیم شده است. 

در پشت جلد کتاب آمده است: «کتابی که در پیش رو دارید، گوشه کوچکی از واقعیت بزرگی به نام جنگ است. ممکن است بعضی مطالب این کتاب با سلیقه و اخلاق ما فاصله داشته باشد، اما هیچ چیز عجیب‌تر و مفید‌تر از واقعیت نیست.»
 
«گردان گم‌شده: (خاطرات سرگرد عراقی عزالدین مانع)» با مترجم محمد‌نبی‌ ابراهیمی را انتشارات سوره مهر در 112صفحه، قطع رقعی برای نخستین‌بار سال 1386منتشر کرده بود. این اثر تاکنون چندین بار تجدید چاپ شده است.

نظر شما